Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enDangora Erickson, Joy; Thompson, Winston C.
TitelEngaging traits of reasonableness for civic and moral development.
Against an unchecked apprehension of indoctrination.
QuelleIn: Journal of curriculum studies, 54 (2022) 2, S. 210-222Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0272; 1366-5839
DOI10.1080/00220272.2021.1989049
SchlagwörterDemokratische Bildung; Frühpädagogik; Ethische Erziehung; Politische Bildung
AbstractThis article emerges from a stream of scholarship demonstrating the inadequacy of broad arguments favouring 'neutrality' as an alternative to 'directive normative instruction' in the early childhood classroom. We advance a moral educational framing of the tension between neutrality and normativity in education: specifically, we argue that irreplaceably valuable moral aims of public education are jeopardized when a sense of disquiet regarding indoctrination operates unchecked. After detailing several ways in which moral education is entangled with civic and/or political education specific to a conceptualization of educationally desirable 'traits of reasonableness', we locate civic educational goals as a subcategory of moral education. In light of seemingly intensified calls for neutrality and/or the omission of specific topics and perspectives in the U.S. schools, this article draws upon Hand's work on moral education, to recenter and strengthen existing arguments against anti-indoctrination-based defences of 'neutrality' in education. Finally, we detail a meaningful divergence from Hand's moral guidelines; we argue that increased engagement with opaque moral dilemmas may be of substantial benefit, stimulating valuable experiences of critical reflection for young children in their roles as today's and tomorrow's moral, civic, and political actors.
Erfasst vonIPN - Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik an der Universität Kiel
Update2022/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of curriculum studies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: