Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enMatafora, Beatriz; Hahn-Laudenberg, Katrin; Abs, Hermann J.
TitelAssessing the national identity and sense of belonging of students in Germany with immigration backgrounds.
QuelleIn: Journal of social science education, 20 (2021) 2, S. 47-69Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenAbbildungen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1439-6246; 1618-5293
SchlagwörterSekundäranalyse; Akkulturation; Identifikation; Identität; Einstellungsmessung; Akkulturation; Bewertung; Deutschland; Identität; Nation; Schüler; Identifikation; Likert-Skala; Einstellungsmessung; Sekundäranalyse; Sekundarstufe II; Schüler; Likert-Skala; Migrationshintergrund; Nation; Nationalgefühl; Migrationshintergrund; Bewertung; Deutschland
AbstractPurpose: This paper aims to analyse the data regarding the national identification and sense of belonging of secondary school students with and without immigration backgrounds collected through the International Civic and Citizenship Study 2016. It also assesses whether the research instruments used are suitable for the German context. Method: Likert scale items measured national identification. Acculturation theory based categories were employed to measure the sense of belonging. Differences between students across and within countries were assessed using t tests. Findings: Students with immigration backgrounds tend to present statistically lower scores for the scale 'attitudes toward country of residence' in 20 of 24 participating countries. In international comparison, German students with and without immigration backgrounds score relatively low on all five items of the scale. Despite achieving significantly lower scores for national identification, 90% of students in Germany with immigration backgrounds feel a sense of belonging to Germany. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main (extern)
Update2022/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of social science education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: