Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enHautz, Hannes; Junmin, Li; Helms Jørgensen, Christian
TitelAccess and Barriers to VET for Refugees - a Comparison of Austria, Denmark and Germany.
Gefälligkeitsübersetzung: Zugang und Barrieren zur Berufsbildung für Flüchtlinge - ein Vergleich zwischen Österreich, Dänemark und Deutschland.
QuelleAus: Nägele, C. (Hrsg.); Stalder, B. E. (Hrsg.); Weich, M. (Hrsg.): Pathways in Vocational Education and Training and Lifelong Learning. Proceedings of the 4th Crossing Boundaries Conference in Vocational Education and Training, Muttenz and Bern online, 8. - 9. April 2021. European Research Network Vocational Education and Training (2021) S. 147-152
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Sammelwerksbeitrag
DOI10.5281/zenodo.4563022
SchlagwörterBildung; Bildungsbeteiligung; Bildungschance; Chancengleichheit; Soziale Ausgrenzung; Bildungssystem; Inklusion; Sprachbarriere; Berufsausbildung; Internationaler Vergleich; Benachteiligung; Flüchtling; Dänemark; Österreich
Abstract"Context: Vocational education and training (VET) plays a crucial role in refugees' social inclusion. This paper aims to examine how the VET systems of Austria, Denmark and Germany responded to the arrival of refugees since 2015. Methods: The study investigates the research question on two levels. At the political level, refugee integration policy in the three countries is analysed. At the operational level, the experiences of practitioners who implement these VET policy measures are examined using qualitative interviews. Findings: The analysis reveals substantial differences in the access to VET for refugees between the investigated countries. In Austria and Denmark, refugees have only a few opportunities for getting access to regular VET programmes and experience social and institutional exclusion leading to the fact that successful participation in VET is only possible in individual cases. On the contrary, Germany enhanced access to apprenticeships for asylum seekers and introduced various initiatives to support refugees' integration. Nevertheless, barriers for refugees at the operational level are also evident in Germany. Conclusion: Comprehensive support measures are necessary for all three countries to help refugees overcome various barriers that result from their disadvantaged position in VET." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2022/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: