Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enMeyer, Jennifer; Fleckenstein, Johanna; Retelsdorf, Jan; Köller, Olaf
TitelThe relationship of personality traits and different measures of domain-specific achievement in upper secondary education.
QuelleIn: Learning and individual differences, (2019) 69, S. 45-59Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
ZusatzinformationForschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1041-6080
DOI10.1016/j.lindif.2018.11.005
SchlagwörterPflichtbewusstsein; Korrelation; Charakter; Kognitive Kompetenz; Kognitive Leistung; Persönlichkeit; Persönlichkeitseigenschaft; Persönlichkeitsmerkmal; Schuljahr 13; Sekundarstufe II; Fachkompetenz; Notengebung; Schulnote; Englisch; Mathematik; Studienwahl; Studienfach; Akademischer Grad; Akademisierung; Fachspezifik; Offenheit; Zuordnung
AbstractThis study examined the relationship of personality traits with academic achievement, while controlling for cognitive ability. We considered two domains (Mathematics and English as a foreign language) and three achievement measures, capitalizing on a sample of N=3637 students in upper secondary education (year 13, age M=19.92 years) in Germany. First, we aimed to replicate previous results on grades and test scores. Second, we aimed to extend the body of research by adding final examinations - a school-based performance test - as a third measure. Our findings indicate an incremental predictive validity of personality traits for domain-specific academic achievement beyond cognitive ability. Conscientiousness predicted grades and final exams in both domains. Results for test scores were domain-specific: conscientiousness predicted mathematics test score, whereas openness was associated with English test score. Relationships with personality traits varied depending on the domain, the measure used, and the covariates included in the model. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2021/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Learning and individual differences" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: