Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enSchmelzer, Paul; Schneider, Thorsten
TitelConsequences of Overeducation among Career Starters in Germany: A Trap for the Vocationally Trained as well as for University Graduates?
Gefälligkeitsübersetzung: Auswirkungen der Überqualifikation von Berufsanfängern in Deutschland: Eine Sackgasse sowohl für Ausbildungsabsolventen als auch für Hochschulabsolventen?
QuelleIn: European sociological review, 36 (2020) 3, S. 413-428Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0266-7215; 1468-2672
DOI10.1093/esr/jcz061
SchlagwörterStigmatisierung; Mismatch; Ausbildung; Arbeitsmarktrisiko; Bildungsadäquate Beschäftigung; Überqualifikation; Auswirkung; Hochschulabsolvent; Absolvent; Berufsanfänger; NEPS (National Educational Panel Study)
Abstract"Research on the consequences of starting in overeducation often focuses on either secondary or tertiary graduates. We focus on both within one country, Germany. While matching and search models imply the improvement of initial overeducation, human capital theory and stigma associated with overeducation predict entrapment. The strongly skill- and occupation-based labour market for the vocationally trained in Germany mitigates the bridge function of overeducation. As the less standardized tertiary system creates more uncertainties, initial overeducation should be more prevalent and should serve as a bridge to better positions. However, depreciation of human capital and the stigma associated with overeducation oppose the bridge function of overeducation here, too. Using data from the German National Educational Panel Study (NEPS), we compare labour market positions of career starters in overeducation with those not in overeducation in subsequent years using propensity score matching. In the fifth year after labour market entrance, the differences in overeducation between initially overeducated and non-overeducated individuals amounts to 38 percentage points for graduates and 28 for vocationally trained persons. In addition, vocationally trained persons starting in overeducation face higher unemployment risks later on. Our findings challenge the assumption of a bridge function in both educational groups." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2021/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European sociological review" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: