Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enTilga, Henri; Kalajas-Tilga, Hanna; Hein, Vello; Raudsepp, Lennart; Koka, Andre
TitelHow teachers' controlling behaviour can ruin students' intrinsic motivation in a physical education lesson.
Test of a conditional process model.
Gefälligkeitsübersetzung: Wie ein kontrollierendes Verhalten von Lehrern die intrinsische Motivation von Schülern im Sportunterricht zerstören kann. Der Test eines konditionalen Prozessmodells.
QuelleIn: International journal of sport psychology, 51 (2020) 1, S. 81-99Verfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0047-0767
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Selbstständigkeit; Lehrerverhalten; Schüler; Innere Motivation; Lernmotivation; Unterrichtsgestaltung; Sportpsychologie; Sportpädagogik; Sportunterricht; Bedürfnisbefriedigung; Kontrolle; Modell
AbstractStudents' intrinsic motivation in physical education may depend on the extent to which their teacher is perceived as autonomy supportive. In this study, we tested a conditional process model in which students' perception of their teachers' controlling behaviour moderated the relationship between perceived autonomy-supportive behaviour and intrinsic motivation via need satisfaction. School students (N = 592) completed self-report measures of perceived teachers' autonomy-supportive behaviour, perceived teachers' controlling behaviour, need satisfaction and intrinsic motivation. As expected, the effect of perceived teachers' autonomy-supportive behaviour on students' intrinsic motivation was partially mediated by need satisfaction. Perceived controlling behaviour did moderate this indirect effect. Specifically, higher levels of controlling behaviour did attenuate the indirect effect of perceived autonomy-supportive behaviour on intrinsic motivation through need satisfaction. The current findings highlight the importance of minimizing the controlling behaviours, as well as, enhancing the autonomy-supportive behaviours, to promote students' intrinsic motivation towards physical education. (Autor).
Erfasst vonBundesinstitut für Sportwissenschaft, Bonn
Update2021/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "International journal of sport psychology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: