Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inLindemann, Kristina
TitelHow Labor-Market Integration Affects Perceptions of Discrimination.
School-to-Apprenticeship Transitions of Youth with Migration Background in Germany.
Gefälligkeitsübersetzung: Wie die berufliche Integration die Wahrnehmung von Diskriminierung beeinflusst. Einmündung von Jugendlichen mit Migrationshintergrund in die betriebliche Berufsausbildung in Deutschland.
QuelleIn: International migration review, 54 (2020) 4, S. 1045-1071
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0197-9183; 1747-7379
DOI10.1177/0197918319885892
SchlagwörterWahrnehmung; Kind; Übergang Schule - Beruf; Diskriminierung; Migrationshintergrund; Berufliche Integration; Betriebliche Berufsausbildung; Auswirkung; Bewerberauswahl; Ausländer; Auszubildender; Jugendlicher; NEPS (National Educational Panel Study)
AbstractThis article examines the relationship between structural integration and perceived discrimination among young people with migration backgrounds in Germany. Assimilation theories expect ethnic boundaries to lessen through minority groups' upward mobility, while the recently proposed integration paradox asserts that structural integration increases perceptions of discrimination. Using longitudinal data from the German National Educational Panel Study, this article investigates how a successful transition from school to the training market affects young people's perceptions of ethnic discrimination. Results of propensity score matching and linear probability models show that perceptions of discrimination increase only in response to unsuccessful entry into the training market, partially due to occupational aspirations and personal discrimination experiences. Findings also show that perceptions of discrimination do not increase for young people who are well integrated in the educational system, even if they take up a training position that is not in accordance with their desired profession. These findings highlight the importance of considering perceptions of discrimination in longitudinal and life-course perspectives to better understanding dynamics in these perceptions. (Author's Abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2020/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "International migration review" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: