Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBoertien, Diederik; Permanyer, Iñaki
TitelEducational assortative mating as a determinant of changing household income inequality.
A 21-country study.
Gefälligkeitsübersetzung: Bildungsspezifische assortative Paarung als Determinante sich verändernder Ungleichheit der Haushaltseinkommen. Eine Studie über 21 Länder.
QuelleIn: European sociological review, 35 (2019) 4, S. 522-537Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0266-7215; 1468-2672
DOI10.1093/esr/jcz013
SchlagwörterBildungsniveau; Soziale Ungleichheit; Ehefrau; Ehemann; Einkommensverteilung; Privathaushalt; Qualifikation; Internationaler Vergleich; Auswirkung; Struktur; Ehepaar; Ehepartner; Belgien; Deutschland; Dänemark; Estland; Europa; Finnland; Frankreich; Griechenland; Großbritannien; Irland; Italien; Luxemburg; Niederlande; Norwegen; Polen; Schweden; Slowakei; Slowenien; Spanien; Tschechische Republik; USA; Österreich
Abstract"Despite the intuitive notion that educational homogamy matters for the distribution of economic resources across households, existing research finds that changes in educational homogamy have had little impact on inequality between households. In this article, we document whether this conclusion generalizes to 21 countries and aim to understand the reasons why. We use data from the Luxembourg Income Studies to simulate the impact of both observed and hypothetical changes in educational homogamy on inequality. If educational homogamy had remained stable over time, the estimated difference between observed and simulated inequality would have been below 1 per cent in most countries. Extreme hypothetical changes from maximum hypergamy and hypogamy to maximum educational homogamy were simulated to increase inequality between 7 and 41 per cent, depending on the country. Hence, even though changes in educational homogamy have the potential to affect inequality, actual changes observed in this study were not strong enough to have a major impact. Additional analysis revealed that the potential impact of educational homogamy was systematically lower in countries with high levels of female labor force participation. Future changes in educational homogamy might therefore have an even smaller impact on inequality as ever more countries attain high levels of female employment." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2020/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European sociological review" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: