Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enZiemes, Johanna Fee; Hahn-Laudenberg, Katrin; Abs, Hermann Josef
TitelFrom Connectedness and Learning to European and National Identity: Results from Fourteen European Countries.
QuelleIn: Journal of social science education, 18 (2019) 3, S. 5-28Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1439-6246; 1618-5293
DOI10.4119/jsse-1144
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Schule; Schüler; Schülerin; Europäische Identität; Europäische Union
AbstractThe aim of this article is to analyse the concept of national and European identities through multidisciplinary lenses and to examine empirically how schools develop those identities in adolescents. The study employs data from the International Civic and Citizenship Education Study 2016. Correlation and regression analyses are conducted with data from over 45,000 students from fourteen different national educational systems. Country-specific weighted statistical analyses are conducted. A combination of perspectives from the fields of psychology, political culture, and civic and citizenship education is useful to reflect upon the dimensions and desirability of overarching identities. Formal learning opportunities are shown to be particularly relevant for fostering a European identity. Positive relationships between students and teachers and between students statistically predict stronger identities. Good social relationships at school help to develop national and European identities. Moreover, the development of a European identity especially depends upon its explicit inclusion in the curriculum. Teachers should guide students to reflect on the meaning and content of tolerant and complex national and European identities (Original übernommen).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main (extern)
Update2020/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of social science education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: