Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enGraupe, Silja; Steffestun, Theresa
Titel"The market deals out profits and losses" - How Standard Economic Textbooks Promote Uncritical Thinking in Metaphors.
QuelleIn: Journal of social science education, 17 (2018) 3, S. 5-18Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1439-6246; 1618-5293
DOI10.4119/jsse-877
SchlagwörterIdeologie; Empirische Untersuchung; Inhaltsanalyse; Deutschland; Ideologie; Inhaltsanalyse; Markt; Marktwirtschaft; Metapher; Volkswirtschaftslehre; Lehrbuch; Kognitive Linguistik; Lehrbuch; Kognitive Linguistik; Metapher; Sozialwissenschaftlicher Unterricht; Markt; Marktwirtschaft; Wirtschaftskunde; Volkswirtschaftslehre; Deutschland
AbstractCognitive Linguistics has repeatedly pointed out the major significance of metaphors. In particular, metaphors are highly effective in the context of political and economic discourse. The authors analyze the as yet ignored use of metaphors in standard economic textbooks as exemplified by Paul A. Samuelson and N. Gregory Mankiw. The following will focus on the metaphorical semantic context surrounding the abstract concept of "the market". Using textual analysis and drawing from Conceptual Metaphor Theory the authors examine how the concept of "the market" is introduced as an abstract and primarily empty concept, (re-)interpreted with the help of entity metaphors, personifications and orientational metaphors, and linked to ideological and political value judgments. In addition the analysis illustrates how the use of metaphors in textbooks is not made transparent, nor is a critical reflection of the metaphorical rhetoric encouraged. In conclusion, based on their own teaching experience, the authors, addressing both teachers and students, outline possibilities of promoting the critical and conscious use of metaphors, not only in textbooks but also in public discourse (Original übernommen).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main (extern)
Update2020/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of social science education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: