Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inZhao, Weili
TitelEpistemological flashpoint in China's classroom reform.
(How) can a 'Confucian do-after-me pedagogy' cultivate critical thinking?
QuelleIn: Journal of curriculum studies, 52 (2020) 1, S. 101-117Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0272; 1366-5839
DOI10.1080/00220272.2019.1641844
SchlagwörterKritische Pädagogik; Phänomenologie; Kritisches Denken; Unterrichtsreform; Erkenntnistheorie; Intervention; Konfuzius; China
AbstractChina's 2017 'classroom revolution' call intends to transform current teacher-centered pedagogies with brand-new philosophies and technologies. As a new entry point for classroom research, I problematize a naturalized (mis)belief-teacher-centered (Confucian) didactic pedagogies are not conducive to critical thinking cultivation-that has enthralled Chinese teachers in an epistemological-moral-pedagogical dilemma. My problematization, philosophically informed and practice-research grounded, unfolds in four steps. First, I explicate the presumed clash between the claimed Confucian pedagogies and critical thinking. Second, I historicize the Confucian pedagogical philosophy to implode the naturalized (mis)belief and some stereotypical (mis)understandings of Confucian teaching and learning, demonstrating instead an epistemological compatibility therebetween. Third, I unpack how my phenomenological case study discerns an unrecognized yet educative 'repair moment' in a Chinese math classroom, generating a possible re-conjoining between teachers' self-despised yet habitually implemented 'Confucian do-after-me pedagogy' and critical mathematical reasoning. Through observations and interviews, I illustrate how this 'repair moment' can become pedagogically significant, overturning teachers' naturalized (mis)belief, redeeming them from the moral-practical dilemma, and cultivating their critical pedagogical consciousness. Finally, I argue that this paper not only provides a philosophical-plus-empirical paradigm for teaching invention in China and beyond but also sheds new light on cross-cultural learning in transnational curriculum studies.
Erfasst vonIPN - Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik an der Universität Kiel
Update2020/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of curriculum studies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: