Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inHeller, Vivien
TitelMeanings at hand. Coordinating semiotic resources in explaining mathematical terms in classroom discourse.
QuelleIn: Classroom discourse, 7 (2016) 3, S. 253-275Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ZusatzinformationForschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1946-3014; 1946-3022
DOI10.1080/19463014.2016.1207551
SchlagwörterKommunikation; Schuljahr 05; Interaktion; Konversationsanalyse; Linguistik; Semiotik; Mathematikunterricht; Mathematische Kompetenz; Erklärungsmuster; Wechselwirkung
AbstractThe article examines how diverse semiotic resources are made available for explaining mathematical terms in a fifth-grade classroom. Situated within the methodological framework developed by conversation analysis and the analysis of embodiment-in-interaction, the study deals with two instances of a classroom episode in each of which participants establish a "found object" (Streeck 1996) as relevant to the interaction and transform it into an exemplar of a mathematical solid. The two episodes differ in terms of the participants' manipulatory access to the objects: in the first instance, the "explainer," when textualising his explanation, has greater opportunities for organising semiotic resources himself; in the second instance, it is the recipient of the explanation who manipulates the object, thus requiring the explainer to adapt her use of semiotic resources to his actions. In comparing the two episodes, the study examines what opportunities the different organisational forms of coordinating semiotic resources entail for textualising explanations. Findings shed light on a) the relationship between speech and bodily and material semiotic resources at the discourse level and b) the distribution of semiotic resources in the particular context of the classroom (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2020/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Classroom discourse" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: