Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Hellberg, Bianca |
---|---|
Titel | Interpersonale Koordination. Perspektiven auf mikroprozessuales Handeln beim gemeinsamen Musizieren im Unterricht. Paralleltitel: Interpersonal coordination. Micro-procedural action during joint music making in the classroom. |
Quelle | Aus: Weidner, Verena (Hrsg.); Rolle, Christian (Hrsg.): Praxen und Diskurse aus Sicht musikpädagogischer Forschung. Practices and Discourses from the Perspective of Music Educational Research. Münster: Waxmann (2019) S. 119-136
PDF als Volltext |
Reihe | Musikpädagogische Forschung. 40 |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 978-3-8309-4048-7 |
URN | urn:nbn:de:0111-pedocs-207089 |
Schlagwörter | Empirische Untersuchung; Qualitative Forschung; Handlung; Interpersonale Interaktion; Primarbereich; Sekundarbereich; Unterrichtspraxis; Videoaufzeichnung; Unterricht; Instrumentalunterricht; Musikpädagogik; Musikunterricht; Musizieren; Koordination |
Abstract | This article presents an empirical study on interpersonal coordination processes during joint music making in instrumental group lessons at school. The focus of the study was on micro-procedural action in the classroom situation that was examined videographically. Results indicate that in these learning situations, creating a suitable environment for joint music making was more important than special strategies of engendering coordination. A proposal is therefore made for a specifically designed interactive space. Finally, the practical use of the results is discussed. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | Professur für Musikpädagogik an der NORD Universität Levanger |
Update | 2020/2 |