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Autor/inn/enHarnischmacher, Christian; Hofbauer, Viola Cäcilia; Schulz-Heidorf, Katrin
TitelWarum Musik wählen?
Eine mehrebenenanalytische Studie zur Vorhersage der Wahlbereitschaft zum Fach Musik durch die Motivation der Schüler*innen und die individuelle Förderung von Musiklehrkräften im Musikunterricht.
Paralleltitel: Why choose music? A multilevel path analysis predicting students' choice of music electives due to their motivation and music teachers' individualized instruction.
QuelleAus: Weidner, Verena (Hrsg.); Rolle, Christian (Hrsg.): Praxen und Diskurse aus Sicht musikpädagogischer Forschung. Practices and Discourses from the Perspective of Music Educational Research. Münster: Waxmann (2019) S. 189-204
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheMusikpädagogische Forschung. 40
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; gedruckt; Sammelwerksbeitrag
ISBN978-3-8309-4048-7
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-207120
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Fragebogenerhebung; Mehrebenenanalyse; Individuelle Förderung; Gymnasiale Oberstufe; Gymnasium; Lehrer; Schüler; Schülerin; Motivation; Kurswahl; Musikunterricht; Wahl; Wahlverhalten; Wahlfach; Vorhersage; Deutschland
AbstractThis study illuminates various effects on high-school students' inclinations to choose music electives at the upper-level. It juxtaposes self-motivation, experiences of competence, families' interest in music, and pedagogical individualization as perceived by students (n=672) with motivation, orientation to competence, and individualization as indicated by their respective teachers (n=32). A multilevel pathway analysis shows a direct effect of students' motivation on the likelihood of their choosing music education. Furthermore, motivation mediates the effects of individualization and experiencing competence on students' choosing music as their electives. Teachers' motivation influences both their orientation to competence and pedagogical individualization in music education. Additionally, individualization as indicated by teachers directly influences individualization as perceived by students. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonProfessur für Musikpädagogik an der NORD Universität Levanger
Update2020/2
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