Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enPohl, Steffi; Stets, Eric; Carstensen, Claus H.
InstitutionLeibniz-Institut für Bildungsverläufe
TitelCluster-based anchor item identification and selection.
QuelleBamberg: LIfBi Leibniz-Institut für Bildungsverläufe (2017), 18 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheNEPS Working Paper. 68
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Monographie; Graue Literatur
SchlagwörterClusteranalyse; Itemanalyse; Schuljahr 09; Vergleichende Analyse; Lesekompetenz; Variable; Cluster; Item; NEPS (National Educational Panel Study)
AbstractIn order to compare scores of latent variables across groups or measurement occasions, the respective items presented to both groups or at both measurement occasions need to be measurement invariant, that is, show no differential item functioning (DIF). In situations where this assumption is violated, researcher may strive for partial measurement invariance by identifying a set of items (anchor items) that are DIF-free. Different approaches for detecting DIF-free items exists. These either make the assumption of unbalanced DIF or the assumption that the majority of items is DIF-free. Recently, Bechger and Maris (2015) proposed an approach that instead of identifying DIF-free items identifies clusters of items that function similarly. As such they do not make the assumption of unbalanced DIF or that the majority of items is DIF-free. While this approach is very promising, it is not applicable, yet, for substantive research. 1.There is no clear criterion for the identification of clusters. 2. There are no criteria for choosing a cluster as anchor for linking purposes. (a) We propose two procedures for cluster identification, that are, the k-means clustering approach and the range-and-step-threshold approach. (b) We provide three selection criteria (cluster homogeneity, cluster accuracy, and cluster size) that may aid the choice of a cluster. For illustration, we apply the approach on data of a linking study in the National Educational Panel Study comparing reading competence between grade 9 students and adults. The paper closes with a discussion of the advantages as well as the limitations of the proposed methods and a delineation of further research areas (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2020/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: