Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enTetzner, Julia; Becker, Michael
TitelWhy are you so optimistic.
Effects of sociodemographic factors, individual experiences, and peer characteristics on optimism in early adolescents.
QuelleIn: Journal of personality, 87 (2019) 3, S. 661-675
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenIllustrationen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1467-6494
DOI10.1111/jopy.12424
SchlagwörterLängsschnittuntersuchung; Einstellung (Psy); Emotion; Freude; Kognitive Kompetenz; Persönlichkeitsmerkmal; Verhalten; Wohlbefinden; Akzeptanz; Akzeptanz; Deutschland; Eltern; Freude; Längsschnittuntersuchung; Schüler; Verhalten; Wohlbefinden; Lernerfolg; Leistungsbeurteilung; Kognitive Kompetenz; Eltern; Schuljahr 07; Schüler; Leistungsbeurteilung; Lernerfolg; Schüler-Schüler-Beziehung; Peer Group; Sozioökonomische Lage; Einflussfaktor; Jugendlicher; Deutschland
AbstractObjective: Although a growing body of research has confirmed the manifold advantages of being an optimist, only a limited body of previous research has addressed the antecedents of optimism in real-life situations. This study examined whether parental socioeconomic status (SES), age-salient experiences (i.e., doing well in school and perceiving acceptance from peers), and aspects of the student composition at school contribute to changes in the optimism of early adolescents. Method: We followed a large sample of German seventh graders (N = 7,272; 2.9% females; baseline Mage = 14.1) at two measurement points over a period of 5 months and estimated latent regression models. Results: First, optimism showed medium-sized rank-order stability between both measurement points. Second, parental SES predicted changes in optimism, but this effect was fully mediated by age-salient experiences. Third, positive age-salient experiences (i.e., academic achievement and perceived peer acceptance) predicted positive changes in early adolescents' optimism. Fourth, our results suggested no effects of school peer composition. Conclusions: The findings broaden our current knowledge about antecedents of changes in optimism during early adolescence by highlighting the effects of positive age-salient experiences, namely, academic achievement and perceived acceptance from peers. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2020/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of personality" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: