Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inBorgstede, Matthias
TitelZwischen Definition und Empirie.
Theoretische Probleme der Fragebogenkonstruktion.
Paralleltitel: Between definition and empirical research : Theoretical problems of questionnaire design.
QuelleIn: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 95 (2019) 2, S. 199-217Infoseite zur ZeitschriftVerfügbarkeit 
Sprachedeutsch
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0507-7230
SchlagwörterBildungsforschung; Empirische Forschung; Fragebogen; Korrelation; Quantitative Forschung; Reliabilität; Testkonstruktion; Validität; Testtheorie; Definition
AbstractWithin the field of quantitative educational science, theoretical terms are often defined operationally by scales or questionnaires, which have been constructed using the formal background of Classical Test Theory. This article takes a critical perspective on the current modus operandi of scale construction. It is argued that classical quality criteria (reliability, validity, and objectivity) are usually represented by empirical correlations between scales or items of a scale. Apart from some theoretical inconsistencies, using these criteria (e.g. Chronbach's Alpha) to optimize a scale results in a set of items with high intercorrelations, regardless of their content or meaning. Because high inter-item correlations are neither necessary nor sufficient for an adequate operational definition, the utility of the classical approach to scale construction is questioned on a fundamental level. It is further argued that operational definitions do not pose a statistical problem in the first place, but a theoretical problem. Hence, we do not need a method to optimize scales for high inter-item-correlations, but rather a way to translate theoretical terms (which may be inherently vague) to empirically observable phenomena. This is accomplished by the semantic approach to psychological tests by Buntins, Buntins and Eggert (2016), which provides a formal alternative to classical quality criteria. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2020/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: