Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enZylka, Johannes; Christoph, Gabriela; Kröhne, Ulf; Hartig, Johannes; Goldhammer, Frank
TitelMoving beyond cognitive elements of ICT literacy. First evidence on the structure of ICT engagement.
QuelleIn: Computers in human behavior, (2015) 53, S. 149-160Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei (inhaltlich überarbeitete Version); PDF als Volltext (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0747-5632
DOI10.1016/j.chb.2015.07.008
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-179844
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Faktorenanalyse; Metakognition; Selbstkonzept; Soziale Interaktion; Digitale Medien; Informations- und Kommunikationstechnologie; Medienkompetenz; Mediennutzung; Medienverhalten; Interesse; Motivation; Jugendlicher; Deutschland
AbstractThe use of Information and Communication Technology (ICT) is of immense importance in today's digital knowledge society. As a basis for private and vocational participation in society, ICT literacy has been widely discussed in recent decades. Although motivational and metacognitive facets play an important role in developing ICT literacy and competence, studies assessing media, computer or ICT literacy often fail to present a comprehensive concept on these motivational and metacognitive facets. This article addresses this issue by integrating them into the concept of ICT engagement. Its theoretically deduced dimensions of ICT-related interest, self-concept related to the use of ICT, and social exposure to ICT were analyzed in an explorative study assessing N = 445 students aged between 14 and 17 years in the German federal state of Baden-Wuerttemberg. The obtained dimensional structure included the assumed factors, and suggested to distinguish a positive and a negative self-concept on using ICT as well as to separate interest in computers and interest in mobile devices factor. The ICT engagement dimensions were related to individual differences in behavioral, cognitive and emotional ICT constructs as expected. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2020/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Computers in human behavior" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: