Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enWießnet, Verena; Penthin, Marcus; Fritzsche, Eva Susanne; Kröner, Stephan
TitelWho plays a musical instrument in elementary school?
The explanatory value of the family economic and cultural capital in the musical domain.
Paralleltitel: Nicht jedes Kind spielt (irgend-)ein Instrument. Der familiäre Hintergrund als Determinante der Wahl von Musikinstrumenten im Grundschulalter.
QuelleIn: Beiträge empirischer Musikpädagogik, (2018) 9, 12 S.Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2190-3174
SchlagwörterMusik; Musikinstrument; Musikpädagogik
AbstractPlaying a musical instrument requires economic capital and represents cultural capital. Thus, the odds to play an instrument are low for children from low-capital families. Moreover, if low-capital children are musically active, they should choose instruments providing lower distinction values. We investigated how economic capital (via highest International Socioeconomic Index of Occupation, HISEI) and music-related cultural capital (via parental musical activity) act together in explaining (a) whether children play any instrument and (b) explain the choice of classical vs. other vs. no instrument. We surveyed N = 685 students (M_age = 9.88, SD = 0.52, 50 % girls) from 16 elementary schools. Logistic regression (X_2 (2) = 93.94, p (= .01, n = 653; correctly classifying 60% of the cases) showed that the odds of child musical activity increased both with parental HISEI (odds ratio for HISEI = 1.03, Wald X_2 (1) = 29.59, p (= 01) and parental musical activity (odds ratio = 3.02, Wald X_2 (1) = 35.70, p (= .01). Moreover, playing an instrument related to classical music was associated with both a higher parental HISEI (F(2, 659) = 33.95, p ( .001; eta squared = .09) and parental musical activity. Implications of our results for equal access to musical activities are discussed. (Orig.).
Erfasst vonExterner Selbsteintrag
Update2020/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Beiträge empirischer Musikpädagogik" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: