Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inRuin, Hans
TitelThe claim of the past - historical consciousness as memory, haunting, and responsibility in Nietzsche and beyond.
QuelleIn: Journal of curriculum studies, 51 (2019) 6, S. 798-813Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0272; 1366-5839
DOI10.1080/00220272.2019.1652936
SchlagwörterGedächtnis; Vergessen; Gedenkstätte; Geschichte (Histor); Holocaust; Apartheid; Nietzsche, Friedrich
AbstractThe article provides a new interpretation of the most widely cited essay on historical consciousness, Friedrich Nietzsche's 'On the use and abuse of history for life' from 1874, reconnecting it to current debates in educational science and the role of the historian and educator in a post-colonial situation. It reminds us how historical consciousness is an always contested and critical space, where our existential commitment to justice is also tested. The interpretation moves beyond the standard understanding of Nietzsche as only favouring a life-affirming use of history. It displays how his argument opens the door toward understanding historical consciousness as a transcultural ethical space of an encounter between the dead and the living. It addresses the contemporary debate in education science concerning the relation and preference between a broader and more limited notion of historical consciousness, questioning the possibility of a conclusive theory of historical consciousness for practical-pedagogical purposes. It exemplifies its conclusions in regard to the legacies of the Holocaust and to Apartheid, as also pedagogical challenges.
Erfasst vonIPN - Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik an der Universität Kiel
Update2020/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of curriculum studies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: