Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enWuttke, Eveline; Aprea, Carmela
TitelA situational judgement approach for measuring young adults' financial literacy.
QuelleIn: Empirische Pädagogik, 32 (2018) 3/4, S. 272-292Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0931-5020
SchlagwörterKompetenz; Wissen; Empirische Untersuchung; Reliabilität; Validität; Entscheidung; Itemanalyse; Test; Sekundarstufe II; Schüler; Messverfahren; Finanzen; Berufsschule; Universität; Situation; Student; Deutschland
AbstractConsidering that valid and reliable assessment is an indispensable prerequisite for adequately designing financial education, the authors describe the development and validation of a new test instrument for measuring a central facet of financial literacy. Their research activities are based on a competence-oriented view of financial literacy, defined as the potential that enables a person to effectively plan, execute and control financial decisions. Moreover, the authors adopt a situational judgment approach, which is mostly used in the context of personal psychology. On this basis, they developed a test instrument with 11 situations and 46 items, representing three individual cognitive facets of financial literacy (evaluation of own revenues, planning expenses in agreement with own needs and possibilities/income and drawing up a budget). To validate the instrument, they then conducted an empirical study with 206 young adults. This study yielded good results regarding the test dimensionality and validity of the scales and fairly acceptable findings for item difficulty, item total correlation and reliability. As with other situational judgment tests, this latter result may have been caused by problems of social desirability, among other things. Thus, further studies and the reformulation of items are necessary. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2019/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Empirische Pädagogik" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: