Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enCanaan, Serena; Mouganie, Pierre
InstitutionForschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit
TitelFemale science advisors and the STEM gender gap.
Gefälligkeitsübersetzung: Wissenschaftlerinnen als Mentoren und der geschlechtsspezifische Unterschied in den MINT-Fächern.
QuelleBonn (2019), 43 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheIZA discussion paper. 12415
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Monographie
SchlagwörterGender; Stereotyp; Frau; Mentoring; Geschlecht; Informatik; Mathematik; Naturwissenschaften; Bildungsberater; Studienwahl; Studienberatung; Studienerfolg; Privathochschule; Geschlechterverteilung; Geschlechtsspezifik; Technik; Studienanfänger; Wissenschaftler; Libanon
Abstract"In an effort to reduce the gender gap in the fields of science, technology, engineering and mathematics (STEM), policymakers often propose providing women with close mentoring by female scientists. This is based on the idea that female scientists might act as role models and counteract negative gender stereotypes that are pervasive in science fields. However, as of yet, there is still no clear evidence on the role of mentor or advisor gender in reducing the STEM gender gap. We use rich administrative data from a private 4-year college to provide some of the first causal evidence on the impact of advisor gender on women's STEM degree attainment. We exploit a unique setting where students are randomly assigned to academic advisors - who are also faculty members - in their freshman year of college. A college advisor's main role is to provide students with one-on-one personalized mentoring regarding course and major selection. Students declare a major at the end of their freshman year, after having had the opportunity to repeatedly interact with their advisors. We find that being matched to a female rather than a male science advisor substantially narrows the gender gaps in STEM enrollment and graduation, with the strongest effects occurring among students who are highly skilled in math. In contrast, the gender of an advisor from a non-science department has no impact on students' major choice. Our results indicate that providing close mentoring or advising by female scientists can play an important role in promoting women's participation and persistence in STEM fields." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2019/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: