Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enLeisyte, Liudvika; Mergner, Julia; Bosse, Elke
TitelThe widening participation agenda in German higher education.
Discourses and legitimizing strategies (2019).
Gefälligkeitsübersetzung: Die Agenda zur Erhöhung der Studienbeteiligung in Deutschland. Diskurse und Strategien zur Legitimation (2019).
QuelleIn: Social Inclusion, 7 (2019) 1, S. 61-70
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2183-2803
DOI10.17645/si.v7i1.1605
SchlagwörterBildung; Bildungschance; Bildungsexpansion; Bildungszugang; Chancengleichheit; Bildungspolitik; Legitimation; Politik; Hochschulbildung; Universität; Hochschulsystem; Diskurs
Abstract"Although participation in higher education (HE) has expanded in Europe, social inequalities remain a major political challenge. As HE expansion has not led to equal access and success, the mechanisms behind policies seeking to reduce inequalities need to be examined. Focusing on the widening participation agenda, this article investigates how universities translate political demands to their local contexts. The translation perspective is adopted to study the German HE system as an example characterized by high social exclusion. Based on policy document analysis, the study first explores the rationales underlying the discourse on widening participation. Second, a multiple case study design is used to investigate the organizational responses to the demand of widening participation. The findings indicate that the political discourse is dominated by two perspectives that regard widening participation as either a means to bring about social justice or to ensure a reliable pool of skilled labor. The study further reveals that different legitimizing strategies serve to link the policy of widening participation to local contexts. This study contributes to research on social inequalities in HE by introducing a translation perspective that permits analysis at both macro and organizational levels, while acknowledging institutional variations in organizational responses to political demands." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2019/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Social Inclusion" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: