Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enReichelt, Malte; Collischon, Matthias; Eberl, Andreas
TitelSchool tracking and its role in social reproduction: reinforcing educational inheritance and the direct effects of social origin.
Gefälligkeitsübersetzung: Das Schulsystem und seine Rolle für die soziale Reproduktion: Verstärkung der Vererbung von Bildung und die direkten Auswirkungen der sozialen Herkunft.
QuelleIn: The British journal of sociology, 70 (2019) 4, S. 1323-1348
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0007-1315; 1468-4446
DOI10.1111/1468-4446.12655
SchlagwörterBildung; Bildungschance; Bildungsmobilität; Chancengleichheit; Soziale Herkunft; Soziale Mobilität; Belgien; Bildung; Bulgarien; Chancengleichheit; Dänemark; Deutschland; Elite; Europa; Finnland; Frankreich; Großbritannien; Irland; Island; Israel; Italien; Niederlande; Norwegen; Österreich; Polen; Portugal; Bildungssystem; Schule; Schweiz; Slowakei; Slowenien; Spanien; Bildungssystem; Russland; Schweden; Soziale Mobilität; Ungarn; Auswirkung; Internationaler Vergleich; Schullaufbahn; Soziale Herkunft; Bildungsertrag; Bildungsertrag; Schule; Schullaufbahn; Elite; Internationaler Vergleich; Auswirkung; Generationenverhältnis; Belgien; Bulgarien; Deutschland; Dänemark; Europa; Finnland; Frankreich; Großbritannien; Irland; Island; Israel; Italien; Niederlande; Norwegen; Polen; Portugal; Russland; Schweden; Schweiz; Slowakei; Slowenien; Spanien; Tschechische Republik; Ungarn; Österreich
Abstract"The degree of social reproduction varies considerably between industrialized countries, raising the question of which institutional regulations promote or restrict this process. Education is considered the main mediator of social reproduction. Because school tracking - the sorting of children according to ability and interest at different ages - is known to affect educational attainment and the degree of tracking varies strongly across countries, it may thus account for differences in social reproduction. However, empirical studies are scarce, and the total impact of tracking on social reproduction remains ambiguous. Using the European Social Survey (ESS) 2012 and 2014 from 24 countries, we demonstrate that school tracking is strongly associated with higher degrees of social reproduction. Decomposing the process of social reproduction into educational inheritance, educational returns and direct effects of social origin, we find that although all channels contribute to social reproduction, the impact of tracking seems to be exerted through educational inheritance and to a similar degree through direct effects of social origin, whereas educational returns do not seem to be affected. Even net of educational attainment, social origin thus has a stronger effect on social status in tracked systems. We ascribe this effect to differences in qualitative choices within educational tracks, such as fields of study." (Author's abstract, Published by arrangement with John Wiley & Sons).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2019/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "The British journal of sociology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: