Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enVuijst, Elise de; Ham, Maarten van
TitelParents and peers: Parental neighbourhood- and school-level variation in individual neighbourhood outcomes later in life.
Gefälligkeitsübersetzung: Eltern und Freunde: Auswirkungen der elterlichen Nachbarschaft und der besuchten Schule auf die soziale Umwelt im späteren Leben.
QuelleIn: European sociological review, 35 (2019) 1, S. 15-28Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0266-7215; 1468-2672
DOI10.1093/esr/jcy041
SchlagwörterSoziale Herkunft; Soziale Mobilität; Sozialisation; Sozialisationsbedingung; Familienbeziehungen; Kind; Schule; Peer Group; Nachbarschaft; Sozialstruktur; Auswirkung; Generationenverhältnis; Erwachsener; Niederlande
Abstract"Growing up in a disadvantaged parental neighbourhood is related to long-term exposure to similar neighbourhoods as adults. However, there are multiple socio-spatial contexts besides the residential neighbourhood to which individuals are exposed over the life course, such as households, schools, and places of work and leisure, which also influence their outcomes. For children and adolescents, the school environment is especially important. We argue that leaving these contexts out of consideration in models of neighbourhood effects could lead to a misspecification of the relevance of the residential environment in determining individual outcomes. This study examines the joint influence of the parental background, the parental neighbourhood, and a compositional measure of the childhood school environment, on individual neighbourhood trajectories later in life. We use Dutch longitudinal register data to study a complete cohort of adolescents from 1999 to 2012. We fit cross-classified multilevel models to partition the variance of schools and parental neighbourhoods over time. We find that parental neighbourhood quality strongly determines children's residential outcomes later in life. The variation in individual neighbourhood outcomes at the school level is explained by the ethnicity, parental income, and personal income of the research population, suggesting grouping of children from particular backgrounds into specific school environments." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2019/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European sociological review" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: