Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBecker, Rolf; Mayer, Karl Ulrich
TitelSocietal change and educational trajectories of women and men born between 1919 and 1986 in (West) Germany.
Gefälligkeitsübersetzung: Sozialer Wandel und Bildungsverläufe von Frauen und Männern, die zwischen 1919 und 1986 in (West)Deutschland geboren sind.
QuelleIn: European sociological review, 35 (2019) 2, S. 147-168Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0266-7215; 1468-2672
DOI10.1093/esr/jcy052
SchlagwörterBildungsforschung; Empirische Forschung; Längsschnittuntersuchung; Panel; Bildungsbeteiligung; Bildungschance; Bildungsexpansion; Bildungsmobilität; Soziale Ungleichheit; Soziale Mobilität; Frau; Bildungsertrag; Drittes Reich; Transformation; Weimarer Republik; Auswirkung; Generationenverhältnis; IAB-Datensatz Arbeiten und Lernen; Modernisierung; Mann; NEPS (National Educational Panel Study)
Abstract"The aim of this study is to unravel the impact of societal change in West Germany on educational attainment and its attendant social disparities for cohorts born between 1919 and 1986. Therefore, we analyse whether modernization trends have modified access to, and success in, general, vocational, and higher education for consecutive birth cohorts. To explain how these processes have affected class differentials in educational attainment, we assume that the interplay of the changing occupational structure at the macro level and intergenerational status maintenance via investment in the education of offspring is - among other influences - the key mechanism for long-term educational expansion and for decreasing inequalities of opportunity in the educational system. The empirical bases of our investigation are clusters of time series for macro changes and retrospective individual data for 11 birth cohorts from the German Life History Study and the National Educational Panel Study for educational outcomes. We apply piecewise exponential event-history models to analyse the direct and indirect impacts of societal change on educational trajectories and social disparities in educational attainment. The results provide an understanding of historical variations in educational transitions and attainment associated with modernization in the social, political, economic, and cultural spheres." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2019/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European sociological review" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: