Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enHaapala, Eero A.; Lintu, Niina; Eloranta, Aino-Maija; Venäläinen, Taisa; Poikkeus, Anna-Maija; Ahonen, Timo; Lindi, Virpi; Lakka, Timo A.
TitelMediating effects of motor performance, cardiorespiratory fitness, physical activity, and sedentary behaviour on the associations of adiposity and other cardiometabolic risk factors with academic achievement in children.
Gefälligkeitsübersetzung: Vermittelnde Effekte der motorischen Leistungsfähigkeit, kardiorespiratorischen Fitness, körperlichen Aktivität und sitzendem Verhalten auf den Zusammenhang zur Adipositas und anderen kardiometabolischen Risikofaktoren durch schulische Leistungen bei Kindern.
QuelleIn: Journal of sports sciences, 36 (2018) 20, S. 2296-2303
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0264-0414; 1466-447X
DOI10.1080/02640414.2018.1449562
SchlagwörterForschung; Vergleichsuntersuchung; Beeinflussung; Intelligenz (Psy); Kognitive Leistung; Motorische Leistungsfähigkeit; Kind; Adipositas; Gesundheit; Gesundheitserziehung; Gesundheitsförderung; Gesundheitspolitik; Übergewicht; Fitness; Gesundheitssport; Sportwissenschaft; Analyse; Leistung
AbstractWe investigated the associations of cardiometabolic risk factors with academic achievement and whether motor performance, cardiorespiratory fitness, physical activity, or sedentary behaviour mediated these associations. Altogether 175 children 6-8 years-of-age participated in the study. We assessed body fat percentage (BF%), waist circumference, insulin, glucose, triglycerides, HDL cholesterol, and systolic and diastolic blood pressure, leptin, alanine aminotransferase, and gamma-glutamyltransferase (GGT). Reading fluency, reading comprehension, and arithmetic skills were assessed using standardized tests. Speed/agility, balance, and manual dexterity test results were used to calculate motor performance score and physical activity was assessed by combined heart rate and movement sensor and cardiorespiratory fitness by maximal cycle ergometer test. In boys, BF% was inversely associated with reading fluency (beta = -0.262, P = 0.007) and reading comprehension (beta = -0.216, P = 0.025). Motor performance mediated these associations. Leptin was inversely related to reading fluency (beta = -0.272, P = 0.006) and reading comprehension (beta = -0.287, P = 0.003). The inverse association of leptin with reading fluency was mediated by motor performance. In girls, GGT was inversely associated with reading fluency independent of confounders (beta = -0.325, P = 0.007). The inverse association of BF% with academic achievement among boys was largely explained by motor performance. Leptin in boys and GGT in girls were inversely associated with academic achievement independent of confounding factors.
Erfasst vonBundesinstitut für Sportwissenschaft, Bonn
Update2019/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of sports sciences" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: