Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Wicher, Oliver |
---|---|
Titel | "Schulfranzösisch" und Phraseologie. Korpusstudien zur sprachlichen Realitätsnähe französischer Lehrbuchtexte. |
Quelle | In: Fremdsprachen lehren und lernen, 47 (2018) 2, S. 113-129 |
Beigaben | Abbildungen 4; Anmerkungen 3; Literaturangaben; Tabellen 1 |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0932-6936 |
Schlagwörter | Lehrbuchtext; Korpusanalyse; Sprachgebrauch; Authentizität |
Abstract | The contribution presents a corpus-based investigation into the linguistic authenticity of French foreign language textbooks ('school French'). To this end, the author introduces the "French Foreign Language Textbook Corpus" (FFLTC), which is comprised of all invented texts from the three current German textbook series "Découvertes Série jaune", "À Plus!" and "Tous Ensemble". The comparison with the "Corpus de référence du français contemporain" (CRFC) provides evidence that 'school French' inadequately reflects the real use of lexicogrammatical structures: many communicatively relevant phrasemes are underrepresented and differ substantially in frequency and phrasemes can be better integrated into textbooks so that the presumed dichotomy of learners- vs. language orientation can be overcome. (Verlag). |
Erfasst von | Informationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg |
Update | 2019/1 |