Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enMayr, Gisela; Tschurtschenthaler, Helga
TitelMehrsprachige Lernsituationen: Was Lehrpersonen im Unterricht beobachten.
QuelleIn: Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 29 (2018) 2, S. 193-215
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenAnmerkungen 5; Literaturangaben; Tabellen 4
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0939-7299
SchlagwörterFragebogen; Metakognition; Schule; Lehrerrolle; Interkulturelles Lernen; Lernmethode; Curriculum; Fächerübergreifender Unterricht; Mehrsprachigkeit; Südtirol
AbstractThe theory of multilingual learning focuses on the development of multilingual metalinguistic cognitive and transcultural competencies. Since 2013 the team "Schulen auf dem Weg zu einem Gesamtsprachencurriculum" at the local school board in Bolzano, consisting of teachers from primary, secondary and upper-secondary schools, has been planning and implementing different forms of plurilingual teaching methodologies based on the "Mehrsprachencurriculum Südtirol" (South Tyrolean curriculum for multilingualism). In this process, the acquisition of plurilingual competencies could be observed at all different school levels. For this evaluative research, teachers' observations regarding the increase of multilingual competencies of students were collected by means of questionnaires. The aim was to analyse the development of teachers' competencies in the field of multilingual teaching and classroom observation. The data analysis illustrates the teachers' observation regarding the steady cross-curricular development of multilingual competencies in the following areas: Dealing with multilingualism and multiculturalism in and outside school, metalinguistic awareness, and the application of transfer and learning strategies. The progressive increase in complexity of the learning processes at different school levels is documented along with the corresponding learning settings. Finally new focus areas for future teacher training and formation, emerging form the data analysis are identified and listed. (Verlag, adapt.).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2019/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Zeitschrift für Fremdsprachenforschung" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: