Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enPollak, Reinhard; Müller, Walter
InstitutionMannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung
TitelEducation as an equalizing force.
How have declining educational inequality and educational expansion contributed to more social fluidity in Germany?
Gefälligkeitsübersetzung: Bildung als gleichmachende Kraft. Wie schwindende Bildungsungleichheit und Bildungsexpansion zur größeren sozialen Mobilität in Deutschland beigetragen haben.
QuelleMannheim: Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung (2018), 48 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheArbeitspapiere / Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung. 171
ZusatzinformationInhaltsverzeichnis
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Monographie
ISSN1437-8574
SchlagwörterBildungsbeteiligung; Bildungsexpansion; Soziale Ungleichheit; Soziale Mobilität; Gleichheit; Sozialer Abstieg; Sozialer Aufstieg; Geschlechtsspezifik
Abstract"Education is often portrayed as the big sorting machine for life chances in modern societies. In this paper, we examine the role of education in social mobility among men and women in Germany during the 20th century. We analyse two pathways of how a person's social class origin affects her or his own class position in society: First, an education-mediated path, where a person's social origin influences her or his educational attainment, which in turn influences the social class position she or he attains in adult life. Second, a path that comprises all the mechanisms not related to formal education by which social origins influence an adult's social class position. Using data from various large-scale survey programmes (ALLBUS, SOEP, NEPS), we discuss and analyse how social mobility, educational inequality, returns to education and non-educational pathways develop over time. With log-linear modeling and decomposition methods, we find out that about two thirds of the total association between social origin and own social class position can be attributed to the education-mediated path. In a simulation study, we show that trends in social mobility are mainly associated with a decline in educational inequality and with an enormous educational expansion for men and women in the 20th century." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2019/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: