Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Kretschmann, Rolf |
---|---|
Titel | Values and value education in physical education. Concepts, evidence and implications. Gefälligkeitsübersetzung: Werte und Werteerziehung im Sportunterricht. Konzepte, Evidenz und Implikationen. |
Quelle | Aus: Schneider, André (Hrsg.); Köhler, Julia (Hrsg.); Schumann, Frank (Hrsg.): Fairplay im Sport. Beiträge zur Wertedebatte und den ethischen Potenzialen. Wiesbaden: Springer VS (2018) S. 69-82
PDF als Volltext |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 978-3-658-21341-1; 978-3-658-21342-8 |
DOI | 10.1007/978-3-658-21342-8_5 |
Schlagwörter | Erziehungswissenschaft; Sozialer Wert; Literaturanalyse; Ethik; Ethische Erziehung; Moral; Schulsport; Sportpädagogik; Sportsoziologie; Sportunterricht; Forschungsstand |
Abstract | This chapter gives an overview of the available body of research in the field of values and Value Education in Physical Education (PE). After retrieving relevant publications via searching common databases, conceptual approaches, empirical evidence, and implications from the PE teacher's perspective are outlined. Conceptual approaches include: Education through/via PE, Holistic Approaches, Comprehensive Approaches, Movement Cultures, Curricular Concepts, and Value of PE. Although empirical evidence is very limited, there is a trend towards a positive impact of PE on students' values and moral development. Implications concern the following areas: question of "purposes", "practical approaches", Physical Education Teacher Education (PETE) programs, and future research directions. (Autor). |
Erfasst von | Bundesinstitut für Sportwissenschaft, Bonn |
Update | 2019/1 |