Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Niemeyer, Christian |
---|---|
Titel | Zugehörigkeitsintention und Zugehörigkeitswirkung im Wissenschaftssystem am Beispiel der Sozialpädagogik sowie der Jugend- wie Nietzscheforschung - eine linksnietzscheanische Perspektive. Paralleltitel: On the advantages and disadvantages of belonging to the scholarship establishment. Social pedagogy, youth research and Nietzsche from a left-Nietzschean perspective. |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 94 (2018) 2, S. 281-295Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0507-7230; 2589-0581 |
Schlagwörter | Gemeinschaft; Identität; Partizipation; Wissenschaft; Ausgrenzung; Ideal; Wissenschaftler; Nietzsche, Friedrich |
Abstract | In his farewell lecture the author focuses on the problem of having to seek membership in the scholarship establishment for the sake of one's own success and the risk of losing one's independence, even one's individuality, as an unwanted side effect. The lecturer explores the problem proceeding from his own experience as a scholar in social pedagogy and youth movement research and as a Nietzsche researcher, paying special attention to Nietzsche's key text "On Truth and Lies in an Extramoral Sense" (1873). Nietzsche, in the author's "left-Nietzschean" interpretation, was highly sceptical on this question and ultimately found no way out of the isolation, so keenly felt, of not truly belonging to a community of like minds. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2019/1 |