Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBrandenburg, Janin; Klesczewski, Julia; Schuchardt, Kirsten; Fischbach, Anne; Büttner, Gerhard; Hasselhorn, Marcus
TitelPhonological processing in children with specific reading disorder versus typical learners: Factor structure and measurement invariance in a transparent orthography.
QuelleIn: The journal of educational psychology, 109 (2017) 5, S. 709-726Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei (inhaltlich überarbeitete Version); PDF als Volltext (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0663
DOI10.1037/edu0000162
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-177438
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Faktorenanalyse; Faktorenstruktur; Vergleich; Kognitiver Prozess; Kurzzeitgedächtnis; Test; Kind; Schuljahr 03; Grundschule; Fonem; Fonologie; Fonologische Bewusstheit; Leseschwäche; Rechtschreibung; Messung; Bewusstheit; Modell; Struktur; Informationsverarbeitung; Deutschland
AbstractCompared potential variances in the structure of phonological processing in children with specific reading disorder (RD) compared to typically learning children. A theoretical framework is provided with R. K. Wagner and J. K. Torgesen's (1987) English-language phonological processing model, which assumes 3 distinct constructs: phonological awareness (PA), rapid automatized naming (RAN), and the phonological loop (PL) of working memory. 109 German-speaking 3rd graders with RD and 100 same-grade typical learners completed standardized measures of PA, RAN, and PL. Confirmatory factor analyses was then used to compare the latent structure of these three processing skills across groups. The results demonstrated that Wagner and Torgesen's (1987) model is generalizable to German orthography with transparent grapheme-to-phoneme correspondences. Furthermore, factorial invariance was found across both groups with respect to the three phonological processing skills. Group invariance also resulted for the measurement and structural components of the model. In sum, the results suggest that phonological processing is similar across typical learners and children with RD as they attempt to acquire German orthography. (ZPID).
Erfasst vonLeibniz-Institut für Psychologie, Trier
Update2018/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "The journal of educational psychology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: