Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inBetthäuser, Bastian
TitelFostering equality of opportunity? Compulsory schooling reform and social mobility in Germany.
Gefälligkeitsübersetzung: Förderung der Chancengleichheit? Schulreform und soziale Mobilität in Deutschland.
QuelleIn: European sociological review, 33 (2017) 5, S. 633-644Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0266-7215; 1468-2672
DOI10.1093/esr/jcx066
SchlagwörterBildung; Bildungschance; Bildungsmobilität; Chancengleichheit; Soziale Mobilität; Generationenbeziehung; Bildungspolitik; Schulpflicht; Schulzeit; Allgemein bildendes Schulwesen; Schullaufbahnentscheidung; Bundesland; Mobilität; Reformpolitik; Arbeitsmarktchance; Regionaler Vergleich
Abstract"There is an ongoing debate in the field of social mobility research about whether intergenerational social mobility can be increased by way of education policy. However, evidence on the effects of specific education policies on social mobility continues to be scarce. This article analyses the effect of one specific policy reform, the extension of compulsory schooling in Germany, which has been argued to have led to a decrease in educational inequality and an increase in social mobility. Using a difference-in-difference design, the article exploits the variation in the timing of the reform across German states to estimate the reform effect on the educational attainment and labour market chances of individuals from different social class backgrounds. We find that the reform resulted in a substantial narrowing of the gap in educational attainment between different social origin groups. This decline in educational inequality further translated into a reduction in the inequality in labour market chances between people from different social class backgrounds, thus increasing intergenerational social mobility. Our findings suggest that educational policy can lead to substantial increases in intergenerational social mobility, which may have been overlooked in past research on societal-level, long-run trends in social mobility." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2018/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European sociological review" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: