Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Orgass, Stefan |
---|---|
Titel | Ein System als Teil einer Theorie. Überlegungen zum Abgrenzungskriterium einer reflexionslogischen Wissenschaftstheorie der Musikpädagogik. Paralleltitel: A system as part of a theory: Reflections on the problem of demarcation as a problem of scientific music pedagogy. |
Quelle | Aus: Cvetko, Alexander J. (Hrsg.); Rolle, Christian (Hrsg.): Musikpädagogik und Kulturwissenschaft. 1. Aufl. Münster; New York: Waxmann (2017) S. 119-136
PDF als Volltext |
Reihe | Musikpädagogische Forschung. 38 |
Sprache | deutsch; englisch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 978-3-8309-3661-9 |
URN | urn:nbn:de:0111-pedocs-156295 |
Schlagwörter | Empirische Forschung; Musikpädagogik; Dialektik; Wissenschaftstheorie; Analogie; Theorie |
Abstract | According to Hilary Putnam's pragmatist realism, science should both cling to reference and fallibilism, and take into account that objects are related to values. This correlation is theorized by a system of scientific music pedagogy based on a logic of reflection. Empirical research should always entail the revision of assumptions concerning facts if necessary and potentially relativize axiological reflections. Thus, a specific mode of asymmetry between the system and empirical evidence is ensured, which can be applied as a criterion of demarcation (Popper, 1935/112005). While Norman K. Denzin's "performance ethnography/autoethnography" (2014) is inconsistent with this criterion due to the lack of a concept of an object, Sandra Harding's "feminist standpoint empiricism" with its notion of "strong objectivity" (2004) can be reconstructed as consistent. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | Professur für Musikpädagogik an der NORD Universität Levanger |
Update | 2018/1 |