Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inOsiewalska, Beata
TitelChildlessness and fertility by couples' educational gender (in)equality in Austria, Bulgaria, and France.
Gefälligkeitsübersetzung: Der Einfluss der Bildungs(un)gleichheit von Ehepaaren auf Kinderlosigkeit und Fruchtbarkeit in Österreich, Bulgarien und Frankreich.
QuelleIn: Demographic research, (2017) 37, Art. 12, S. 325-362
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1435-9871; 2363-7064
DOI10.4054/DemRes.2017.37.12
SchlagwörterBildungschance; Bildungsniveau; Chancengleichheit; Ehefrau; Ehemann; Geburtenentwicklung; Kinderlosigkeit; Kinderzahl; Bildungsabschluss; Fruchtbarkeit; Ungleichheit; Niedrig Qualifizierter; Qualifikationsniveau; Internationaler Vergleich; Ehepartner; Hoch Qualifizierter; Bulgarien; Frankreich; Österreich
Abstract"Background: In modern, highly developed countries the association between education and fertility seems to be equivocal: A negative influence of education mainly applies to women, while among men the correlation is often positive or negligible. Although the gender differences have been examined in depth, couples' procreative behaviour treated as the result of a conflict between male and female characteristics is still understudied.; Objective: This study aims to investigate couples' reproductive behaviour among contemporary European populations with regard to (in)equality between partners' educational levels and the joint educational resources of a couple. Various measures of educational endogamy are considered.; Methods: The hurdle zero-truncated Poisson model within the Bayesian framework is applied. The data comes from the first wave of the Generations and Gender Survey for Austria, Bulgaria, and France.; Results: Homogamous low-educated partners have, on average, the highest fertility. The highly educated postpone childbearing and have a smaller number of children in all countries except France, where their completed fertility does not differ from that of other unions. The effect of hypergamy is insignificant and is thus similar to homogamy in medium education. Hypogamy negatively influences fertility in Bulgaria and Austria, while in France the effect is insignificant.; Conclusions: The small variation in fertility due to couple-level education observed in France indicates that proper institutional support for families might help couples overcome possible obstacles and enhance fertility for all educational profiles.; Contribution: This study provides a perspective on the relationship between reproductive behaviour and educational pairing in varying country-specific contexts. It reaches key conclusions on contemporary fertility regarding both childlessness and parenthood and their association with couples' different educational profiles." (Author's abstract, © Max-Planck-Institut für demographische Forschung).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2018/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Demographic research" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: