Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enSieber, Vanda; Schüler, Julia; Wegner, Mirko
TitelThe effects of autonomy support on salivary alpha-amylase.
The role of individual differences.
Gefälligkeitsübersetzung: Die Auswirkungen der Autonomie-Unterstützung auf die Speichel-Alpha-Amylase: die Rolle der individuellen Unterschiede.
QuelleIn: Psychoneuroendocrinology, (2016) 74, S. 173-178
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0306-4530; 1873-3360
DOI10.1016/j.psyneuen.2016.09.003
SchlagwörterUnterrichtsanalyse; Lernpsychologie; Test; Jugend; Individualisierung; Enzym; Speichel; Stress; Endokrinologie; Medizin; Sportpsychologie; Sportwissenschaft
AbstractThe empirical evidence for the relationship between autonomy-supportive environments and physiological stress is inconsistent. Whereas some studies report a decrease in stress in autonomy-supportive environments, other studies show a negative effect of autonomy on physiological stress. As previous research has not considered individual differences within this relationship, the present research aims to close this empirical gap by proposing that an implicit autonomy disposition, which is defined as a dispositional preference for self-determination, serves as a moderator. In an experiment, we tested whether the autonomy disposition moderates the effect of different teaching styles (controlling, autonomy-supportive, and neutral) on the acute physiological stress response (salivary alpha-amylase) in adolescents (N = 69). The study revealed that participants with a high implicit autonomy disposition displayed lower salivary alpha-amylase responses when exposed to autonomy-supportive vignettes compared to when they were exposed to controlling or neutral teaching styles. The opposite pattern was found in students with a low implicit autonomy disposition. The results illustrate that experimentally induced variations in autonomy support lead to different physiological stress responses, depending on individual differences in the implicit autonomy disposition. (Autor).
Erfasst vonBundesinstitut für Sportwissenschaft, Bonn
Update2017/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Psychoneuroendocrinology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: