Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enNiederkofler, Benjamin; Herrmann, Christian; Gerlach, Erin; Seelig, Harald
TitelWhat influences motivation in Physical Education? A multilevel approach for identifying climate determinants of achievement motivation.
Gefälligkeitsübersetzung: Was beeinflusst die Motivation im Sportunterricht? Ein mehrstufiger Ansatz zur Identifizierung von Klimafaktoren der Leistungsmotivation.
QuelleIn: Psychological test and assessment modeling, 57 (2015) 1, S. 70-93
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2190-0493; 2190-0507
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Soziales Milieu; Beeinflussung; Motivationspsychologie; Wohlbefinden; Lehrer-Schüler-Relation; Schüler-Lehrer-Beziehung; Leistungsmotivation; Lernbedingungen; Lernmotivation; Soziales Verhalten; Unterrichtsforschung; Schulsport; Sportpsychologie; Sportpädagogik; Sportunterricht
AbstractThe present research tested the longitudinal and hierarchical influences of students' climate perception on the development of achievement motives in Physical Education (PE). Students from Switzerland (N = 919; 45 classes; 50.1% female, age: M = 13.2, SD = 0.6) responded to the questionnaire. Perceived climate was measured using the German LASSO scales (Von Saldern & Littig, 1987), namely teacher care, classmate cooperativeness and satisfaction with teaching. To assess sport specific achievement motives (Hope of Success, HS; Fear of Failure, FF), we used a validated German scale from Elbe, Wenhold, and Müller (2005). Multilevel analysis revealed a link between perceived climate on change of students' motivation in PE. The investigation also identified factors determining motivation decline caused by the classroom environment and teachers. Moreover, results showed significant gender effects on both motives and a significant impact of individual teacher care on the HS. This was also found for individual and aggregated satisfaction with teaching. The latter was significant for FF on both levels. Interestingly, teacher care showed inhibitory effects on both achievement motives. These findings suggest that students in PE may have unique behaviour which requires a different teaching approach than in normal classroom. This describes a specific learning environment in PE classes. Results are discussed based on students' unique needs and gender effects. (Autor).
Erfasst vonBundesinstitut für Sportwissenschaft, Bonn
Update2017/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Psychological test and assessment modeling" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: