Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Lehmann-Wermser, Andreas; Krupp, Valerie |
---|---|
Titel | Musikalisches Involviertsein als Modell kultureller Teilhabe und Teilnahme. Paralleltitel: "Musical involvement": A theoretical model of cultural participation in music. |
Quelle | Aus: Clausen, Bernd (Hrsg.): Teilhabe und Gerechtigkeit. Münster; New York: Waxmann (2014) S. 21-39
PDF als Volltext |
Reihe | Musikpädagogische Forschung. 35 |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 978-3-8309-3144-7 |
URN | urn:nbn:de:0111-pedocs-123454 |
Schlagwörter | Empirische Untersuchung; Umfrage; Schuljahr 06; Schuljahr 07; Schüler; Kulturelle Integration; Musikalische Sozialisation; Musikgruppe; Musikpädagogik; Gerechtigkeit; Migrationshintergrund; Partizipation; Teilnahme; Kulturbegriff; Kulturelle Kooperation; Forschungsprojekt; Deutschland |
Abstract | In recent years, the concept of cultural participation has become very popular both in the scientific context as well as in the political discourse. Despite that, a sound definition of the construct allowing for solid empirical data collection and analysis is still missing. While this is a major obstacle for researchers, society and political decision makers ask for evidence-based knowledge concerning the effects and benefits of cultural education and assistant measures. Based on Amartya Sen's "Capability Approach" and on a broad conception of culture, the authors try to fill this gap and propose a theoretical model of "musical involvement" to describe cultural participation in music. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2017/1 |