Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enRausch, Tobias; Karing, Constance; Dörfler, Tobias; Artelt, Cordula
TitelPersonality similarity between teachers and their students influences teacher judgement of student achievement.
QuelleIn: Educational psychology, 36 (2016) 5, S. 863-878Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0144-3410; 1469-5820
DOI10.1080/01443410.2014.998629
SchlagwörterBildungsforschung; Empirische Untersuchung; Quantitative Analyse; Persönlichkeit; Persönlichkeitsmerkmal; Zuneigung; Soziale Beziehung; Lehrerforschung; Schuljahr 08; Sekundarstufe I; Lehrer; Lehrerpersönlichkeit; Schüler; Schülerpersönlichkeit; Fehlbewertung; Leistungsbeurteilung; Schülerbeurteilung; Leseverstehen; Dyade; Mathematik; Genauigkeit; Präferenz; Studie; Ähnlichkeit; Deutschland
AbstractThis study examined personality similarity between teachers and their students and its impact on teacher judgement of student achievement in the domains of reading comprehension and mathematics. Personality similarity was quantified through intraclass correlations between personality characteristics of 409 dyads of German teachers and their students. This similarity index was combined with teachers' global and task-specific judgements of student achievement. Personality similarity has a significant effect on global judgement in both domains under study. Students who are similar to their teacher are judged more positively than students who are dissimilar, even when students' test performance is controlled. This effect could not be verified for task-specific judgements. Results indicate that impact of potential sympathy bias in social judgements differs between different types of judgement. That is, global judgements are more likely to be biased than more specific judgements. Theoretical and educational relevance of the findings are discussed. (Orig).
Erfasst vonExterner Selbsteintrag
Update2015/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Educational psychology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: