Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enGerick, Julia; Eickelmann, Birgit
TitelEinsatz digitaler Medien im Mathematikunterricht.
Ein internationaler Vergleich von Bedingungsfaktoren auf Schulebene auf der Grundlage von PISA 2012.
QuelleIn: Tertium comparationis, 20 (2014) 2, S. 152-181Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Beigabengrafische Darstellungen
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0947-9732
DOI10.25656/01:24589
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-245895
SchlagwörterInformationstechnologische Bildung; Kompetenz; Empirische Forschung; Sekundäranalyse; Einstellung (Psy); Computernutzung; Digitale Medien; Elektronische Medien; Medieneinsatz; Schule; Schulleitung; Schulraum; Lehrer; Schüler; Schülerleistung; Lernbedingungen; Computer; Computerunterstützter Unterricht; Datenanalyse; Mathematik; Mathematikunterricht; Internationaler Vergleich; Analyse; Ausstattung; Infrastruktur; Modell; Strategie; Theorie; Unterstützung; PISA (Programme for International Student Assessment); Australien; Deutschland; Niederlande; Norwegen; Singapur
AbstractDie Autorinnen wenden sich in ihrem Beitrag einerseits dem gut dokumentierten und in den letzten Jahren breit beschriebenen und rezipierten Forschungsfeld von internationalen Vergleichen im Rahmen von Large-Scale-Surveys zu - erweitern das Portfolio jedoch um eine einerseits hoch aktuelle, vor allem aber gerade auch um eine zukunftsweisende Facette, indem sie den Umgang mit digitalen Medien thematisieren. (DIPF/Orig.).

The present article examines determinants on the school level of using new technologies in teaching as well as relations between the use of these technologies and student performance in the mathematical domain in a context of international comparison. For a secondary data analysis of the PISA 2012 data set, the PISA data of Australia, the Netherlands, Norway and Singapore will be consulted in addition to the German sample as these four educational systems take on a pioneering role with respect to the use of digital media in teaching. With the aid of the theoretical framework 'Relating school development and school efficiency to digital media' (Eickelmann, 2012) and supported by an analytical model for the school level which is focalized in the course of this article, (1) factors of school leadership, (2) school visions or educational strategies, (3) teaching staff's attitudes and (4) schools' IT equipment as well as students' mathematical performance - all of which have been identified as relevant throughout the manifold research on the use of digital media - will be analyzed by means of multi-level path models. For one thing, the analyses in this article examine school characteristics with respect to their effect on the use of digital media in mathematics classes. For another thing, a possible relation between these factors and the students' mathematical performance will be assessed. The results demonstrate that determinants on the school level do play a role in the integration of digital media into teaching, while factors classified as relevant differ across educational systems what presumably can be explained by cultural and educational differences in the respective educational system. However, the analysis shows that the effect of ICT use at school, for instance, does not have a negative impact on the students' mathematical competence - as is the case in Germany and the Netherlands - in all educational systems. In addition to specific findings for the countries considered, the international comparison therefore equally reveals strengths as well as potentialities for the different educational systems. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2015/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Tertium comparationis" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: