Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enSteenpaß, Anke; Steinbring, Heinz
TitelYoung students' subjective interpretations of mathematical diagrams: elements of the theoretical construct "frame-based interpreting competence".
QuelleIn: ZDM : mathematics education, 46 (2014) 1, S. 3-14
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ZusatzinformationForschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1863-9690; 1863-9704
DOI10.1007/s11858-013-0544-0
SchlagwörterBildungsforschung; Empirische Untersuchung; Grundschule; Schüler; Visualisieren; Mathematikunterricht; Darstellungsmittel; Diagramm; Interpretation; Deutschland
AbstractDuring the last few decades several studies have showed that mathematical visual aids are not at all self-explanatory. Nevertheless, students do make sense of those representations spontaneously and - as a matter of course - cannot avoid their own sense-making. Further, the function of visual aids as ''re-presentation'' of a given structure is complemented through an epistemological function to explore mathematical structures and generate new meaning. But in which way do socially learned interpreting schemes (frames) influence children's subjective interpretations of mathematical diagrams? The CORA project investigates which frames can be reconstructed in young pupils' interpretations of visual diagrams. This paper presents central ideas, theoretical background and - by means of short sequences from pre- and postinterviews - first aspects of ''frame-based interpreting competence''. We describe children's subjective frames in a range between ''object-oriented'' (focus on the diagram's visible elements) and ''system-oriented'' (focus on relation between those elements). (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2014/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "ZDM : mathematics education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: