Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enRaufelder, Diana; Hoferichter, Frances; Ringeisen, Tobias; Regner, Nicola; Jacke, Christina
TitelThe perceived role of parental support and pressure in the interplay of test anxiety and school engagement among adolescents.
Evidence for gender-specific relations.
QuelleIn: Journal of child and family studies, 24 (2015) 12, S. 3742-3756
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
ZusatzinformationForschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1062-1024; 1573-2843
DOI10.1007/s10826-015-0182-y
SchlagwörterStrukturgleichungsmodell; Peer-Beziehungen; Elternverhalten; Leistungsdruck; Wahrnehmung; Soziale Beziehung; Adoleszenz; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Eltern; Schulische Motivation; Prüfungsangst; Schüler-Schüler-Beziehung; Leistungsmotivation; Lernmotivation; Motivation; Elternbildung; Jugendlicher; Brandenburg; Deutschland
AbstractAlthough there has been an increasing amount of research conducted on test anxiety in adolescence, little is known about the relation of test anxiety and school engagement. The current study addresses this gap by focusing on the potential gender-specific interplay of test anxiety and school engagement among adolescents, testing the role of parental support and parental pressure as mediators in this association. We performed latent multigroup structural equation modeling on a sample of 7th and 8th graders (N=1088; M AGE=13.7 years; SD=0.53) in secondary schools in Brandenburg, Germany. The results suggest that there are gender differences in the interplay of test anxiety, perceived socio-academic parental support and pressure, and school engagement. Whereas girls' school engagement is more centered on the mother figure, for boys both parents seem to play an essential role concerning their school engagement as well as test anxiety. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2022/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of child and family studies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: