Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enJagenow, Danilo; Raufelder, Diana; Eid, Michael
TitelThe development of socio-motivational dependency from early to middle adolescence.
QuelleIn: Frontiers in psychology, 6 (2015) Art. 194, 9 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
ZusatzinformationForschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1664-1078
DOI10.3389/fpsyg.2015.00194
SchlagwörterPeer-Beziehungen; Soziale Situation; Sozialer Faktor; Soziale Motivation; Soziale Beziehung; Adoleszenz; Motivation; Lernmotivation; Soziale Situation; Soziale Motivation; Schuljahr 07; Schuljahr 08; Schulische Motivation; Schüler-Schüler-Beziehung; Lernmotivation; Motivation; Jugendlicher
AbstractResearch on students' motivation has shown that motivation can be enhanced or undermined by social factors. However, when interpreting such findings, interindividual differences, and intraindividual changes underlying students' perception of peers and teachers as a source of motivation are often neglected. The aim of the present study was to complement our understanding of socio-motivational dependency by investigating differences in the development of students' socio-motivational dependency from early to middle adolescence. Data from 1088 students on their perceptions of peers and teachers as positive motivators when students were in seventh and eighth grade were compared with data of the same sample 2 years later. Latent class analysis supported four different motivation types (MT): (1) teacher-dependent MT, (2) peer-dependent MT, (3) teacher-and- peer-dependent MT, and (4) teacher-and-peer-independent MT. Latent transition analysis revealed substantial changes between the groups. The perceived teacher influence on students' academic motivation increased from early to middle adolescence. Divergent roles of peers and teachers on students' academic motivation are discussed. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2022/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Frontiers in psychology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: