Logo Fachportal Pädagogik -Deutscher BildungsserverDeutscher BildungsberichtBildung in DeutschlandHistorische Bildungsforschung online Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung
grün und orangener Balken 1   grün und orangener Balken 3
Logo FIS

FIS Bildung Literaturdatenbank - Vollanzeige

Autor: Kosutic, Iva
Titel: The role of cultural capital in higher education access and institutional choice.
Paralleltitel: Vloga kulturnega kapitala pri dostopu do visokosolske izobrazbe in institucionalne izbire.
Quelle: In: CEPS, 7 (2017) 1, S. 149-169
Dokument online lesbar. Link öffnet Datei in neuem Fenster.Volltext  Pfeil auf den Link... Link als defekt melden     Pfeil auf den Link... Verfügbarkeit 
Sprache: englisch
Dokumenttyp: online; Zeitschriftenaufsatz
ISSN: 2232-2647
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-130156
Schlagwörter: Sozialkapital; Hochschulzugang; Bourdieu, Pierre; Theorie; Soziale Ungleichheit; Schulerfolg; Soziale Herkunft; Reproduktion; Habitus; Bildungsniveau; Eltern; Schüler; Gymnasiale Oberstufe; Berufsschule; Fragebogenerhebung; Regressionsanalyse; Empirische Untersuchung; Zagreb; Kroatien
Abstract: This paper aims to explore social inequalities in school achievement and educational decision-making of the final-year students of secondary schools in the City of Zagreb and Zagreb County, Croatia (N = 534). The theoretical framework of the paper was Bourdieu's theory of cultural and social reproduction (1977a). The main objectives were an analysis of the association between the students' cultural capital and their school achievement and analyses of the predictive power of the cultural capital theory in the context of educational decisions in the transition to tertiary education. In the analysis of school achievement, sequential multiple regression analysis was used, while in the analyses of educational decisions logistic regression analyses were performed (binary and multinomial logistic regression). The results indicated that cultural capital had statistically significant correlation with school performance. Among the cultural capital indicators, statistically significant predictors of the probability of the intention to enroll. into vocational higher education were the material dimension of cultural capital and naturalness of higher education aspirations of students. For the prediction of the probability of intention to enroll in university, significant predictors were embodied cultural capital, the naturalness of higher education aspirations of students, and father's educational level. The study results on a selected sample of graduates tend to support Bourdieu's theory of cultural reproduction through education. (DIPF/Orig.)
Erfasst von: pedocs
Verfügbarkeit: Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken

Standortgebundene Dienste

Wählen Sie eine Institution, um dort die Verfügbarkeit zu prüfen:  



Laut Auskunft der Elektronischen Zeitschriftendatenbank (EZB) ist der Artikel in der Online-Ausgabe der Zeitschrift "CEPS" kostenlos erschienen



Standortunabhängige Dienste
Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular


Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte als Video-Tutorial


Nachweis posten:

 

Nachweis merken:

 
  

Nachweis exportieren:

 


im gewählten Format an:

Permalink als QR-Code: