Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enLorenz, Edward; Lundvall, Bengt-Åke
TitelAccounting for Creativity in the European Union: A multi-level analysis of individual competence, labour market structure, and systems of education and training.
QuelleIn: Cambridge journal of economics, 35 (2011) 2, S. 269-294
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0309-166X; 1464-3545
DOI10.1093/cje/beq014
SchlagwörterIntelligenz (Psy); Kreativität; Persönlichkeitsmerkmal; Problemlösen; Bildungssystem; Determinante; Arbeitsbedingungen; Arbeitsmarktpolitik; Arbeitsmarktstruktur; Berufliche Autonomie; Berufsbildungssystem; Berufserfahrung; Tätigkeitsmerkmal; Weiterbildung; Internationaler Vergleich; Arbeitsorganisation; Institution; Europäische Union; Abhängig Beschäftigter; Belgien; Bulgarien; Deutschland; Dänemark; Finnland; Frankreich; Griechenland; Großbritannien; Irland; Italien; Lettland; Litauen; Niederlande; Polen; Portugal; Rumänien; Schweden; Slowakei; Spanien; Tschechische Republik; Ungarn; Österreich
Abstract"Some workplaces offer employees opportunities to creatively use their own ideas while engaged in learning and problem-solving activity without much interference from managers and bosses. In this paper we analyse the preconditions for creative work. Using multilevel logistic modelling we examine what characteristics of the individual, the organisation of work and the national institutional context promote creative work. At the national level we focus on the effects of national education and training systems and labour markets. The analysis demonstrates, not surprisingly, that individuals with higher education and a certain amount of work experience are more likely to have creative jobs. It also shows that creative jobs are more likely at workplaces where managers support employees and where work is organised to promote knowledge diversity. In terms of international differences, we find that creative work tends to be more developed in Scandinavian countries than in the South and East of Europe. Interestingly, we find significant positive relations between the likelihood of creativity at work, on the one hand, and the development of broad competence-based systems of education and labour market flexicurity, on the other. This implies that policy attempts to attract 'the creative class' as it has been defined by Richard Florida through promoting diversity should at the national level be combined with the institutional reform of Europe's education systems and labour markets. Such policies may extend the category of creative employees to include significant parts of what Florida defines as 'the working class'." (Author's abstract, IAB-Doku). Die Untersuchung enthält quantitative Daten. Forschungsmethode: empirisch-quantitativ; empirisch; Sekundäranalyse; Querschnitt. Die Untersuchung bezieht sich auf den Zeitraum 2005 bis 2005.
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2012/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Cambridge journal of economics" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: