Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inVerhoeven, Marie
TitelMultiple embedded inequalities and cultural diversity in educational systems: a theoretical and empirical exploration.
QuelleIn: European educational research journal, 11 (2011) 2, S. 189-203Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1474-9041
DOI10.2304/eerj.2011.10.2.189
SchlagwörterVergleichsuntersuchung; Kultureinfluss; Soziale Interaktion; Bildungssystem; Differenzierung; Ungleichheit; Diskriminierung; Minderheit; Europa
AbstractThis article explores the social construction of cultural diversity in education, with a view to social justice. It examines how educational systems organize ethno-cultural difference and how this process contributes to inequalities. Theoretical resources are drawn from social philosophy as well as from recent developments in social organisation theory. It is argued that ethnic minority pupils face multiple sources of inequalities, of a social (redistributive) and cultural (recognition) nature. The first section argues that these dimensions are made more 'durable' through institutionalized patterns of norms and routines. The second section develops this proposal at three empirical levels: the macro-level of educational systems, where national narratives interact with structural educational patterns to shape ethnic inequalities; the intermediate level of local spaces of interdependency, where we scrutinize segregation and institutional discrimination; and, finally in this section, we look at single-school policies of difference as the product of educational 'niches'. In the last section, the author argues that these multiple embedded inequalities significantly determine pupils' opportunities, identity and 'capability' building. New perspectives for multilevel approaches to inequality and qualitative international comparison are suggested. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2011/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European educational research journal" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: