Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enHeinze, Aiso; Marschick, Franziska; Lipowsky, Frank
TitelAddition and subtraction of three-digit numbers: adaptive strategy use and the influence of instruction in German third grade.
QuelleIn: ZDM : mathematics education, 41 (2009) 5, S. 591-604
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1863-9690; 1863-9704
DOI10.1007/s11858-009-0205-5
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Forschung; Problemlösen; Primarbereich; Addition; Mathematikunterricht; Subtraktion; Flexibilität; Strategie
AbstractEmpirical findings show that many students do not achieve the level of a flexible and adaptive use of arithmetic computation strategies during the primary school years. Accordingly, educators suggest a reform-based instruction to improve students' learning opportunities. In a study with 245 German third graders learning by textbooks with different instructional approaches, we investigate accuracy and adaptivity of students' strategy use when adding and subtracting three-digit numbers. The findings indicate that students often choose efficient strategies provided they know any appropriate strategies for a given problem. The proportion of appropriate and efficient strategies students use differs with respect to the instructional approach of their textbooks. Learning with an investigative approach, more students use appropriate strategies, whereas children following a problem-solving approach show a higher competence in adaptive strategy choice. Based on these results, we hypothesize that different instructional approaches have different advantages and disadvantages regarding the teaching and learning of adaptive strategy use.
Erfasst vonFIZ Karlsruhe - Leibniz-Institut für Informationsinfrastruktur
Update2010/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "ZDM : mathematics education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: