Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Hodske, Birgit; Pahl, Ulrike; Strohner, Hans |
---|---|
Titel | "Weil's genau das Gegenteil ist". Über das Ironieverstehen von Kindern. Paralleltitel: "Because it is exactly the contrary" - On children's comprehension of irony. |
Quelle | Aus: Meng, Katharina (Hrsg.); Rehbein, Jochen (Hrsg.): Kindliche Kommunikation. Einsprachig und mehrsprachig. Mit einer erstmals auf Deutsch publizierten Arbeit von Lev S. Vygotskij zur Frage nach der Mehrsprachigkeit im kindlichen Alter. Münster u.a.: Waxmann (2007) S. 255-272 |
Reihe | Mehrsprachigkeit. 1 |
Beigaben | Tabellen |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | gedruckt; Sammelwerksbeitrag |
ISSN | 1433-0792 |
ISBN | 3-8309-1188-2; 978-3-8309-1188-3 |
Schlagwörter | Kommunikation; Verstehen; Kindheitsforschung; Erzählen; Sprachentwicklung; Deutschland |
Abstract | Five children, 6, 7, 8, 10 and 12 years of age, listened to four short stories which ended with an ironic utterance. After each story, the children were interviewed by their mothers on order to explore their understanding of the ironic utterance. The results showed that only the 10- and 12-year-old children detected the relationship between the ironic utterance and the intended meaning in all four stories. The 6- and 7-year-old children seldom recognised that the utterance was used in a nonliteral sense and did not grasp the ironic meaning. The 8-year-old child yielded mixed results. He did better with stories of the pretense type of irony than with stories of the mention type. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2009/4 |