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Autor/inRautenstrauch, Christina
TitelDas Sprachspiel des Online-Tutoring.
Zur Unterstützung von Wissenskommunikation in lernenden Online-Gemeinschaften. Eine Analyse im Kontext beruflicher Weiterbildung.
Quelle(2008), 459 S.
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Duisburg, Essen, Univ., Diss, 2008.
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; Monographie
URNurn:nbn:de:hbz:465-20081222-081608-5
SchlagwörterWissen; Beobachtung; Empirische Untersuchung; Fallstudie; Inhaltsanalyse; Interview; Kognitiver Prozess; Kommunikation; Soziale Interaktion; Sprachspiel; Lehr-Lern-Forschung; Lernen; Lernprozess; Lernumgebung; Lerngruppe; Soziale Software; Sprachanalyse; E-Learning; Weiterbildung; Teilnehmer; Hochschulschrift; Kooperation; Internet; Tutor; Online; World Wide Web; Deutschland
AbstractDiese Arbeit hat das Ziel, Prozesse des Aushandelns, Teilens und Schaffens von Bedeutungen in Online-Lerngruppen und deren Unterstützung durch Online-Tutoring unter dem Blickwinkel eines Sprachspiels zu betrachten. ... Unter Lernen wird ein aktiver Prozess der Wissenskommunikation und -konstruktion im schriftsprachlichen computervermittelten Diskurs einer Gruppe verstanden, der durch die Bearbeitung einer Aufgabe mit Situations- und Fallbezug initiiert wird. ... Online-Tutoring wird in dieser Arbeit als eine spezifische Form sprachlich vermittelter Realität betrachtet, in der didaktische Handlungen Sprachspielzüge im Medium asynchroner und synchroner computervermittelter Kommunikation darstellen. ... Anhand einer Fallstudie wird das Sprachspiel kooperativen Online-Lernens bei der Lösung einer problembasierten Aufgabenstellung und ihrer Unterstützung durch Online-Tutoring untersucht. ... Das Thema der vorliegenden Dissertation berührt verschiedene pädagogische Fachgebiete (bspw. computervermittelte Kommunikation, Problembasiertes Lernen, interaktionistische Lerntheorien, Lehrstilforschung), auf deren theoretische Konzepte und empirische Ergebnisse rekurriert werden kann. Der Transfer dieser Erkenntnisse auf das kooperative Online-Lernen in lernenden Gemeinschaften ist in der Forschung erst bedingt unternommen worden. Zur Beantwortung der vorangegangenen Forschungsfragen wird ein induktiv-deduktives Vorgehen in Form einer explorativen, hypothesengenerierenden Studie gewählt. (DIPF/Orig.).

The thesis concerns the written language approaches of online tutors in providing support for problem-based task processing through online groups. It considers the process of negotiation, apportionment and creation of meaning in online groups and the support thereof through online tutoring from a language game perspective. The term language game is a heuristic term introduced to philosophical language discourse by Ludwig Wittgenstein and which is suited to the analysis of communicative approaches. The thesis understands learning to mean an active process of knowledge sharing and construction in a group´s written language computer-moderated discourse initiated through the processing of situation- and case-specific tasks. Online tutoring is understood to be a specific form of linguistically-communicated reality comprising didactic approaches based on language games in the context of computer-moderated, text-based communication. It is from this perspective that the thesis addresses the capacity to initiate, participate in and actively contribute to the online tutoring language game with the goal of interaction via socially shared knowledge. The thesis concentrates on the language game tactics used by online tutors to contribute to knowledge sharing and construction in online groups. The study identifies and describes the contexts and interactions between cognitive and interactive activity in online groups and the language game tactics of the online tutors. The focus is on the ethnography of the language game in the respective online groups through the description a) of participation processes and cognitive presence, b) of the typical forms of language use in online tutorial support and c) of event points in online tutorial approaches to the promotion of online cooperation. To this end a plural method approach was adopted which integrates the different processes of social research: open, non-participative observation of the communicative interactions, individual interviews in Chat and Face-to-Face, qualitative content analysis and interaction analyses of selected sequences. The qualitative-subjective dimensions of the learners and the online tutors expressed in evaluations and perceptions were surveyed by means of qualita-tive interviews. Case analyses provided differentiated insights into the shifts of language game tactics and the patterns of interaction in the online groups. The results of the thesis are presented as a system of categories for the online tutors´ language game tactics and their tone styles, as well as for the online learners´ interactive and cognitive tactics. The results of the case study confirm research results on the marginal development of cognitive presence in online groups and indicate the need for support from knowledge sharing and construction processes. A number of causes of superficial learning in online groups can be derived from the results, including inadequate interactive support through the online tutors´ language approaches. Recommendations for the configuration of the online tutoring language game are provided on the basis of the theoretical and empirical results. A review of the analysis is carried out in the context of a critical reflection on the research process and its results, including a discussion of their aptitude for generalisation. (Abstract übernommen).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2009/2
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